Kinderen en jongeren


Je kind kan met een flexibel leertraject op school perfect gewettigd afwezig zijn.

Hoogbegaafde kinderen kunnen zich al vanaf zeer jonge leeftijd vervelen in de les. Uitdaging, niet méér maar ànders, kan hen dan helpen om terug zin in school te krijgen. Bovendien helpt uitdaging om je te leren inspannen, om te leren wat het is om op moeilijkheden te stoten en door te bijten. Twijfel je of er ook nood is aan versnelling? We zetten ons even samen om te kijken of dit voor jouw kind een oplossing zou kunnen zijn. We werken zoveel mogelijk samen met de school van je kind.


Weet je niet zeker of je kind hoogbegaafd is? Twijfel je of een iq-test de juiste oplossing is? We nemen de levensloop van je kind even onder de loep en kijken naar wat de beste oplossing is. Indien nodig, wordt er doorverwezen naar andere professionals.


Individuele begeleiding Gesprek aanvragen

Studiebegeleiding
Of je nu hoogbegaafd bent of niet, een goede studiemethode vinden die bij jou past kan moeilijker zijn dan het lijkt. Dalen de punten op het rapport maar weet je niet goed hoe het komt? Of weet je wel hoe het komt maar zoek je iemand die een duwtje in de rug geeft, een studiecoach die je zoon of dochter de weg wijst? De eerste keer komen ouders en kind samen naar de sessie om te kijken hoe je precies studeert en waar het fout loopt.
Samen bepalen we de noden, de sterktes en werkpunten. In de sessies gaan we verder dan leren leren, leren planningen opstellen en samenvattingen maken. We kijken naar de mindset, de zelfstandigheid, zelfinzicht, motivatie, zelfvertrouwen,... waar we ook tijdens de sessies aan gaan werken.


Uitdagingsmaterialen
Een gebrek aan uitdaging, een teveel aan herhaling, het trage tempo van de lessen kunnen slopend zijn voor hoogbegaafden. Verveling kan vreten aan het zelfvertrouwen en je kind leert niet om door te bijten, om te falen en weer op te staan, dat groeien moeite en inspanning kost. Eerst gaan we kijken hoe we de extra uitdaging naar school kunnen krijgen, indien nodig starten we ook met begeleiding in mijn praktijk op die velden waar mogelijkheid tot groei is. Met een flexibel leertraject kan je kind perfect gewettigd afwezig zijn.


Thuisonderwijs
Heb je besloten om thuisonderwijs te geven? Klik hier om de aparte website en agenda van Platform Plus, een initiatief van Talentvol, te bekijken.


Onderpresteren
Krijg je vaak te horen dat het 'erin' zit, maar er niet 'uit komt'? Heb je vaak het gevoel dat leerkrachten een ander beeld hebben van je kind dan jijzelf? Help je kind om het beste uit zichzelf te halen. Tijdens de sessies zoeken we naar de oorzaak van het onderpresteren en werken we samen aan een gedragsverandering, een oplossing op lange termijn.


Mindset
Ik ben dom, ik kan het niet, ik moet tonen dat ik slim ben, ... het zijn uitspraken van een kind dat niet durft te groeien. Begeleiding in de groei mindset zorgt ervoor dat een kind risico's durft te nemen, falen als een leermoment ziet en zijn eigen grenzen durft op te zoeken.


Groepstrajecten

Bekijk de agenda om te kijken welke trajecten er lopen

Studiemomenten
Interactief, intensief, onder begeleiding. Een externe die mee controleert of je kind studeert, die doelen stelt en de ruimte biedt om onder supervisie te studeren.

Projectmomenten
Uitdagend werk, creatief nadenken, leren samenwerken, samen grenzen verleggen van wat je denkt te kunnen.

Filosoferen
Waar school stopt, daar begint vaak net de interesse van een hoogbegaafd kind te ontwaken. Best frustrerend, als je bedenkt. Dan wordt het net interessant, dan word je net geprikkeld ...
Je kind wil meer weten over de wereld, en wil ergens met zijn vragen en bedenkingen terechtkunnen. Ergens waar het kan en mag. Ergens waar mensen weten hoe ze daar mee moeten omgaan. Ergens waar anderen net ook zo zijn.
Filosoferen is meer dan gewoon praten en meningen geven. Wanneer je filosofeert, ga je onderzoeken, ga je verder dan je individuele emoties en gedachten. Je gaat op zoek naar het universele. Je gaat het concrete abstract maken





Voorwaarden


Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.